Clubvliegtuigen

De zweefvliegvloot

De vloot van de zweefvliegclub is te verdelen in de opleidingsvloot en de prestatievloot. De opleidingsvloot wordt ook basisvloot genoemd omdat we daar altijd mee vliegen. De prestatievloot wordt vooral ingezet als het mooi zweefvliegweer is. Opleidingsvliegtuigen zijn ontworpen voor de opleidjng, vliegen gemakkelijk maar hebben minder goede presaties. Met prestatievliegtuigen kom je verder maar heb je meer vliegervaring nodig.

Zweefvliegclub Rotterdam heeft 2 opleidingsvliegtuigen en 4 prestatievliegtuigen.

Een aantal clubleden heeft een eigen vliegtuig aangeschaft, al dan niet in een syndicaat. Die vliegen gewoon in het clubbedrijf mee.

 

 

De opleidingsvloot

De Zweefvliegclub Rotterdam heeft daarvoor een tweezitter en een eenzitter.

De tweezitter, een ASK21, is het werkpaard van de club. Op dit toestel maakt de beginnende vlieger zijn eerste starts met instructeur, de gevorderde leerling zijn eerste solovlucht en de gebrevetteerde zweefvlieger samen met een maatje of instructeur overland- of kunstvluchten. Daarnaast wordt  de ASK21 gebruikt voor kennismakingsvluchten, vliegen met familie of kennissen of gewoon gezellig samen vliegen.

Op de eenzitter, type ASK23, vervolg je de vliegopleiding als solo-vliegende leerling tot het behalen van het zweefvliegbewijs. Tevens worden de eerste overlandvluchten (van het ene vliegveld naar het andere) op dit type gemaakt.

 

ASK-21

Het is een zeer degelijk toestel dat ook toegelaten is voor kunstvluchten.

Het vliegtuig is volledig van glasvezel-versterkte kunststof (GFK) gemaakt. Hierdoor is het zowel erg sterk als relatief licht. De prestaties zijn vrij redelijk, beter dan die van de houten/linnen vliegtuigen, omdat het vleugel- en rompoppervlak veel gladder en preciezer gemaakt kunnen worden.

Overlandvluchten en -trainingen zijn door de relatief goede prestaties ook goed mogelijk.

.

 

ASK-23

Op dit type volgt de voortgezette vliegopleiding als solo-vliegende leerling tot het behalen van het zweefvliegbewijs. Tevens worden de eerste overlandvluchten op dit type gemaakt.  De vliegprestaties zijn vergelijkbaar met die van de ASK21.

Op dit toestel doe je meer vliegervaring op en vormt zo de overgang naar de meer geavanceerder prestatietoestellen. Ook dit toestel is gemaakt van glasvezel versterkte kunststof en heeft geen intrekbaar wiel.

 

 

 

De prestatievloot

De ZCR bezit drie prestatievliegtuigen: een DG505, een Discus CS en een LS6-18. Met deze vliegtuigen worden grotere overlands, wedstrijden en langeafstands overlands gemaakt en wedstrijden gevlogen. Hedendaagse zweefvliegwedstrijden zijn vergelijkbaar met formule 1 wedstrijden. Er worden met prestatievliegtuigen topsnelheden bereikt van 250 km per uur.

Deze toestellen hebben onder andere een intrekbaar wiel, hetgeen de luchtweerstand vermindert en zo de prestatie vergroot. De DG505 en LS6 hebben ook vleugelkleppen waarmee de vleugel optimaal kan worden ingesteld op de omstandigheden. Verder kunnen deze vliegtuigen waterballast meenemen en hebben op GPS gebaseerde vluchtcomputers aan boord.

Om op deze toestellen te vliegen moet de vlieger aan hogere ervaringseisen voldoen. Je moet er in ieder geval wel je zweefvliegbrevet voor hebben. Of, als je het zelf nog niet mag, lekker met een instructeur of brevethouder in de tweezitter proeven wat het prestatievliegen is.

DG505

De DG505 is onze tweezitter voor de voortgezette opleiding, voor overlandvliegen en wedstrijden. Het vliegtuig is voorzien van flaps, een intrekbaaar wiel en heeft een grotere spanwijdte.

Ook voor kennismakingsvluchten en langere vluchten rond het veld wordt de DG gebruikt.  Vliegen in een tweezitter is namelijk ook heel gezellig.

 

 

Discus CS

De Discus is een prestatievliegtuig in de 15m klasse. Op dit type doe je je eerste prestatie-ervaring op. Goede prestaties en prettig te vliegen. Met de spanwijdte van 15 m zeer wendbaar en geeft een goed gevoel voor de thermiek. Wedstrijden en overlands naast het recreatief vliegen boven de Veluwe en omgeving.

 

 

 

LS6-18m WL

De LS6 is onze top-prestatie eenzitter. Het is niet het meest moderne type maar heeft uitstekende eigenschappen. Met dit vliegtuig vliegen we grotere overlands en wedstrijden. Spanwijdte van 18m met flaps en intrekbaar wiel.

 

 

 

Zweefvliegtuigen zitten gedemonteerd  in lange aanhangers.

 

 

 

LS8-18

Onze nieuwste aanwinst,  wordt gevlogen in  15 en 18m.   In de 15 m uitvoering zelfs voor de gevorderde solisten! Het is het zelfde viegtuig als de ls6 alleen zonder flaps.  Een bijzondere fijne en stille kist.